Geçtiğimiz gün
bir öğretmenin şöyle bir twit’ini okumuştum; twit’te diyor ki; “İlk okulda
Türkçe öğretmeniyim. Bir gün sınıfa dönerek “de,da” eklerinin nerede ayrı veya
birleşik yazılacağına dair bir konu anlatacağımı söyledim ve ekledim: Çocuklar!
Bu konu o kadar önemlidir ki; yanlış yazdığınız zaman internette alay edilip
kınanırsınız. Ona göre dikkatli dinleyin’ dedim. Çocuklar ilk defa o konuyu
dersin sonuna kadar çıt çıkarmadan dinlediler.” Diyor o öğretmen.
“Bunlar benim normal hayatta ne
işime yarayacak sorusu kişilerin değil insan beyninin sorduğu bir sorudur.
Çünkü insanoğlu hep işine yarayacak şeylerin peşine düşer. Hayatla ilgili
olmayan şeyleri öğrenmeyi sevmez. Hikayeler konuları hayata bağlar. Siz kafada
bir çekmeceye trigonometriyi koyar kapatırsanız o beyin o bilgileri kullanmaz.
İnsan beyni rasyonel bir cihaz değildir. Duyguları yönlendirdiğiniz zaman onu
istediğiniz yöne yönlendirebilirsiniz.” Diyor Sinan Canan bir röportajında.
İnsan sorun
üretmek ve sorun çözmek için yaratılmıştır. Onun çocuklara bir ders bir konu
anlattığınızda size şu soruyu sorabilir “Bunlar bizim ne işimize yarayacak” şu
ana kadar bu soruya doğru düzgün cevap veren kimse olmadı. Eğer bir konuyu
anlatmadan önce o konunun neden bulunduğunu hangi sorunun çözümü için kullanıldığını
ve gelecekte hangi meslekte kullanılacağını anlamazsanız yani bir hikaye gibi
onu öncelikle güdüleyemezseniz size bu soruyu hep soracaktır.
O zaman
Trigonometriden devam edelim. Trigonometri, bundan beş bin yıl önce
kullanılmaya başlandı. Dairenin yarı çapını 360’a bölerek güneşin bir yılda
kaç gün olduğunu tespit etmişler. Mısırlılar işi daha ileri götürüp geometriyi
geliştirip bunu piramitlerde kullanmışlar. Bugün ise Trigonometriyi kullanan bazı dallar şunlar:
jeofizik, ekonomi, elektrik mühendisliği, elektronik, makine mühendisliği,
meteoroloji, müzik kuramı, oşinografi (okyanus bilimi), farmakoloji
(eczacılık), optik, fonetik, olasılık kuramı, psikoloji, sismoloji...
kullanılmaktadır. Birçok kişi tarafından sadece matematikte hesaplama
olarak görülen trigonometri, uygulamaları astronomide görülmekle beraber fizik,
meteoroloji, uçak yapımı ve uçakların yol alışları gibi pek çok alanda
kullanılmaktadır.
Bir öğretmen Trigonometri konusunu anlatmaya
başlamadan önce sadece on dakika bunun ne işe yarayacağından bahsetse belki
öğrenciler ilk defa o konuyu merakla ve zevkle dinleyecekler. Evet normalde
zaten MEB’in yıllık planında dersin böyle anlatılacağında dair her şey mevcut
zaten öğretmen konuyu böyle anlatmak zorunda. Ama gelin görün ki, o kadar
konuyu öğrencilerin anlayacağı şekilde bir yıla sığdırmak çok zor. Bundan
dolayı devlet okullarında maalesef öğretmenler sadece konuyu düz bir şekilde
anlatıp geçiyorlar.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder